Dahi Berpeluh - Membongkar Punca mungkin dan Rawatan

Dahi Berpeluh - Membongkar Punca mungkin dan Rawatan

Terdapat banyak faktor yang boleh menyebabkan berpeluh dahi yang berlebihan. Menurut Pertubuhan Kebangsaan bagi Penyakit Jarang Jumpa (NORD) 3 peratus daripada penduduk kita mengalami peluh berlebihan, yang baru sahaja telah diklasifikasikan sebagai gangguan kulit. Walaupun peluh berlebihan cukup menyusahkan, berpeluh dahi adalah menjengkelkan dan mudah dilihat.

Bermula berpeluh tanpa kawalan sementara di hadapan rakan-rakan atau rakan sekerja bukan apa yang salah boleh menghubungi menjadi seperti sejuk yang seberang bantal. Tanpa kebenaran, peluh dahi berlebihan didatangi tidak disangka-sangka, keras dan kuat. Dan sebelum anda boleh panik muka anda kelihatan seolah-olah anda baru sahaja menjalankan maraton 26k batu. Hiperhidrosis, adalah istilah yang bermakna peluh berlebihan. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, kita bercakap tentang wajah berpeluh yang boleh membawa kepada banyak emosi yang berbeza; ia boleh merangsang, ketakutan, uncomfortableness, atau ketakutan.

Dalam artikel ini, kita akan bercakap tentang kemungkinan punca berpeluh dahi, dan membincangkan rawatan yang paling popular bahawa beribu-ribu orang lain telah mencuba sebagai ubat untuk mengurangkan berpeluh muka.

Punca Dahi Berpeluh

Emosi

Emosi seperti kebimbangan, kegembiraan, kemarahan, atau takut semua punca lazim berpeluh dahi. Walaupun dalam banyak kes emosi ini mungkin bunyi penggera untuk sistem saraf kebanyakan orang, mereka yang mempunyai hiperhidrosis ... ia tidak dapat dielakkan.

Sistem saraf

Apabila suhu badan kita menimbulkan ia menyebabkan ketidakseimbangan dalam sistem saraf kita, yang di bawah keadaan biasa boleh menyebabkan berpeluh berat. Menurut pakar, ketidakseimbangan sistem saraf berlaku apabila rangsangan pengeluaran peluh menyebabkan ketidakseimbangan dipertingkatkan.

Psikologi

Selain daripada kebimbangan dan ketidakseimbangan sistem saraf kita, kesihatan psikologi seseorang juga boleh memainkan peranan utama dalam berpeluh dahi yang berlebihan. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk berpeluh berlebihan berlaku apabila hati manusia adalah pada lebihan beban atau mereka menekankan daripada keluarga atau masalah yang berkaitan dengan kerja.

Makanan

Saya tahu bahawa kita semua ingin ini tidak benar tetapi, ingat pepatah lama ... kita adalah apa yang kita makan. Yang berdiri benar juga untuk terlebih berpeluh. Makanan yang kita makan boleh menjejaskan pengeluaran peluh kami. Yang disenaraikan adalah beberapa makanan dan minuman yang boleh menyebabkan kita berpeluh lebih; makanan yang pedas, minuman beralkohol, kafein.

Rawatan popular untuk hiperhidrosis

Peluh berlebihan (hiperhidrosis); peringkat pertama rawatan harus IE yang paling mudah dan paling murah. antiperspirants. Antiperspirants atau antiperspirants kekuatan klinikal berfungsi untuk ramai orang, dan perlu dicuba terlebih dahulu.

Peringkat seterusnya rawatan adalah suntikan. Botox adalah satu penyelesaian yang popular, tetapi mempunyai kesan sampingan yang memerlukan perhatian anda. Di samping itu, rawatan yang hanya bertahan selama 6-8 bulan sebelum satu lagi siri suntikan yang diperlukan. Kemudian ada Endoskopi Thoracic simpatektomi (ETS). Ini sebenarnya satu pilihan terakhir, dan ramai pakar tidak mencadangkan ETS untuk rawatan hiperhidrosis. Apakah pembedahan ETS? ETS adalah satu prosedur pembedahan di mana usaha dibuat untuk mengganggu dibawa isyarat saraf dari saraf tunjang kepada kelenjar peluh, untuk menghalang isyarat saraf daripada menjadi pada kelenjar peluh.

Di sana anda pandangan yang lebih daripada apa yang menyebabkan berpeluh dahi dan pilihan rawatan beberapa. Pilihan ini telah membantu beribu-ribu orang di seluruh dunia.

3 komentar:

  1. Tapi saya tak buat ape ii tapi sering berpeluh di dahi dan badan saya jadi letih seperti saya penat sangat " bole awak terangkan kat saya tak kenape? Sebab semua tu buat saya penat untuk bekerja

    BalasHapus
    Balasan
    1. Saya pun mcmtu, tetiba berpeluh dahi, ada sesiapa boleh terangkan?

      Hapus
  2. Bahasa melayu apa ni tunggang terbalik..

    BalasHapus