Cara Mudah untuk Berhenti ketiak peluh dan Bau Badan

Cara Mudah untuk Berhenti ketiak peluh dan Bau Badan

Kita perlu berpeluh agar badan kita untuk menyegarkan diri. Peluh tidak berbau tetapi ia adalah tanah budaya yang ideal bagi bakteria pada kulit kita membiak. Bakteria ini menguraikan peluh untuk menjadi asid lemak aromatik yang menghasilkan bau badan yang tidak baik.

Punca peluh dan bau badan datang daripada sistem peraturan suhu badan, khususnya kelenjar peluh. Terdapat dua jenis kelenjar peluh yang dirembeskan berpeluh manusia, kelenjar eccrine dan kelenjar apokrin. Kelenjar eccrine terdapat mana-mana. Mereka kebanyakannya didapati di dahi, tapak tangan dan tapak kaki. Dengan mengeluarkan peluh, kelenjar ini mengawal suhu badan dan bahan buangan dikumuhkan terus pada permukaan kulit. Kelenjar apokrin berkembang pada akil baligh dan banyak terdapat di ketiak, kulit kepala, dan kawasan kemaluan. Hasil keringat oleh kelenjar apokrin lebih tebal daripada hasil peluh oleh kelenjar eccrine. Walaupun, peluh tidak bau, apabila ia bergabung dengan bakteria di permukaan kulit, ia menyebabkan bau badan.

Biasanya, seseorang yang mengeluarkan kira-kira 1 pain peluh setiap hari tetapi ini boleh ditingkatkan dengan aktiviti fizikal, demam, atau persekitaran yang panas. Apabila suhu badan meningkat, sistem saraf autonomi merangsang kelenjar eccrine kepada rahsia berpeluh ke atas permukaan kulit untuk membantu menyejuk badan kerana ia menyejat. Sebaliknya, kelenjar apokrin rahsia peluh lemak kepada tubul kelenjar. Apabila seseorang di bawah tekanan emosi, dinding kontrak tubul dan peluh akan keluar ke permukaan kulit di mana bakteria mula memecahkannya yang menyebabkan bau badan yang tidak baik.

Jika anda bimbang tentang berpeluh dan bau badan, berikut adalah dua cara mudah untuk menghentikan peluh ketiak dan bau badan buruk:

* Antiperspirant - ia mengandungi sebatian berasaskan aluminium yang sementara menyekat liang peluh yang mengurangkan jumlah peluh yang mencapai kulit anda.

* Deodoran - ia menghilangkan bau tetapi tidak peluh. Mereka biasanya berasaskan alkohol menjadikan kulit berasid menjadikannya kurang menarik kepada bakteria. Deodoran sering mengandungi wangian minyak wangi bertujuan untuk menghapuskan bau peluh dan digunakan pada tangan dan kaki serta ketiak.

Satu lagi ubat untuk menghentikan peluh ketiak tanpa preskripsi adalah penyelesaian 20% aluminium klorida, atau dikenali sebagai Anhydrol Forte dan Driclor. Berikut adalah cara untuk memohon pada kulit anda:

* Anda terpakai baginya ketiakmu, kaki dan lain-lain sebelum anda tidur setiap malam. Kerana berpeluh berhenti apabila anda tidur, jadi penyelesaian akan menjadi lebih berkesan.

* Sebagai cecair masuk ke dalam bukaan kelenjar peluh ia menyebabkan mereka membengkak dan menyekat.

* Ingat untuk mencucinya pada waktu pagi, dan tidak memohon semula sehingga tidur seterusnya.

* Jangan sekali-kali memohon penyelesaian selepas bercukur kerana ini akan menyebabkan kerengsaan kulit.

* Anda menggunakan produk setiap malam untuk memulakan dengan, dan kemudian mengurangkan ia seperti yang anda berhenti berpeluh untuk setiap malam yang lain atau sekali atau dua kali seminggu.

Terdapat banyak perkara yang anda boleh lakukan untuk menghentikan peluh ketiak dan bau:

* Ambil mandi setiap hari untuk membantu mengekalkan jumlah bakteria pada kulit anda di cek.

* Pilih pakaian fabrik semula jadi seperti kapas, bulu dan sutera, yang membolehkan kulit anda untuk bernafas. Apabila anda bersenam, menggunakan fabrik berteknologi tinggi yang sumbu lembapan dari kulit anda.

* Memohon antiperspirants sebelum tidur untuk tapak tangan berpeluh, ketiak, atau tapak kaki. Cuba antiperspirants minyak wangi percuma.

* Cuba teknik bersantai seperti yoga, meditasi atau biofeedback. Ini boleh membantu anda belajar untuk mengawal tekanan yang mencetuskan peluh.

* Tukar diet anda. Pertimbangkan menghapuskan minuman kafein dari diet anda dan juga makanan yang mempunyai bau yang kuat, seperti bawang putih dan bawang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar